Kirurgen!

Har avklarat  första vecka på kirurg avdelningen på sjukhuset. Puh! känns skönt. Så tidiga mornar! måste ta bussen typ 06.00 på morgonen.. hemskt.. men men dagarna går ia.f, i ett! patienter skrivs ut och läggs in dag efter dag, det är en avdelningen som man ligger på före och efter operationer, Och här är det buk operationer.
Väldigt interssant faktiskt, tror jag kan lära mig mycket. Men just nu känner man sig nollad!!
Man har ju möten och samarbetar med sjuksköterskorna och läkarna hela tiden, så man lyssnar o lär sig massa av dem =)

fått vara med om sår omläggningar (stora sådana) spolningar, sätta kateter och stomi, sätta dränage, inskrivningar och kontroller som utförs dagligen! ( puls,blodtryck,blodprover,temp os.v) på viss patienter ska det göras flera ggr om dagen,. Kan inte det helt bra än men får öva, P-glucos kan jag ,gjort det mycket förr, men ven prov är ju svårare , men det ska nog gå .

fick vara med på röntgen idag oxå och titta. Där är massa undersökningar och grejer jag kan hänga med på ofta så det är skoj! och nyttigt! och köra upp och ner till operations salarna gör vi ofta.

 sjukhus sängarna börjar jag lära mig hur dem funkar haha! 

servera kaffe och mat och sånt gör vi oxå till dem, fast de som är unga och friska i övrigt fixar det mesta själva. Men de äldre får man hjälpa med klädning och dusch och sånt med ju... Idag kom där in en kille med blindtarmsinfl. han hade sjukt ont, man visste inte vad man skulle göra :S och hans flickvänn och bebis kom sen, bebisen var jätte ledsen :(  han hann inte dusha och göra sig redo inför op utan bara på med op-kläder nästan och prata med en sköterska och skrivas in och sen skulle han få åka och opereras.

Där är mest akuta saker som kommer in på helgerna på veckorna är där mest planerade operationer. jag hoppas får vara med om en OP innan jag slutar där!

Nu är det dags att äta! är trött och hungrig..updaterar er vidare senare om min APU!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback