Sista dagen på apu:n!

...Idag var det sista dagen på min praktik! både på gott o på ont! har trivts där, rolig och bra personal och lagom mycket att göra om man säger så :)
Väldigt mkt sitta ner och snacka o vara social, agera lugn på en psykavdelning...
Har fått vara med på läkar ronden, vårdplaneringar ,föreläsningar om suicid, sett ECT behandlingar, varit med om ett o annat hot o våld och rymningar... så ja jag har nog sett det mesta som man kan se inom en sluten vård avdelning!
ECT behandling är el som går genom huvudet genom elektroder som man fäster på huvudet! det ska tydligen hjälpa djupt deprimerade patienter. har varit med och sett ett par, tycker det e otäckt! de sövs i en sal med narkos läkare och en sjuksköterska, sedan ger man dem el genom hjärnan, de utlöser ett krampanfall  så de ser hemskt ut!! men patienterna rekomenderas upp till 10 behandlingar sen ska de bli friska..

jag har sett hur de blivit på min avdelning o alla blir faktiskt inte bättre :S och jag är skeptiskt till det, det låter ju sjukt ellerhur??

sen har jag vait med om aggressiva patienter en som var på tvångsvård rymde! och det ska inte få hända på en låst avdelning.

men det värsta av allt hände ändå idag på sista dagen dessutom!fick in en patient igår, en mann, han verkade väldigt lugnt men han hade tydligen varit väldigt utåtagerande och var paranoid samt deprimerad och hade suicid tankar...

idag var han sur och började gå emot personal och bad om att få bli mördad, det var väldigt spänt i luften, efter 14.00 fikan, så började han hota personalen och bli aggressiv, jag och en annan elev satt i soffan medans min handledare och patienten i fråga satt vid köksbordet. han reser sig upp efter den manliga patienten gått därifrån, smyger bakom min handledare och säger att snart gör jag det, vi alla trodde han hotade med att ta sitt liv, men plötsligt så hoppar han på min handledare bakifrån och tar strypgrepp!!!

hon får ingen luft och jag o min klasskmpis blir helt hysteriska, vet inte vad vi ska göra!! vi har ju alltid larm på oss å jag skriker åt min klasskompis att trycka på larmet och jag springer fram o tillbaka tills ja beslutat mig för att hämta hjälp.. springer i 190 och skriker hjälp! personalen kommer genast och brottar ner honom! inte minst personalen på denna avdelningen utan på alla enheter kommer rusandes när larmet går! men det är skönt för en riktigt styrka var där, och patienten blev inlåst på sitt rum.. i och med det var min sista dag så vet jag inte vad som händer med honom men fy fan vilket rälig patient!!!!

tycker så synd om min handledare, hon blev helt förstörd, fast hon jobbat nästan hela livet inom psykiatrin så är det ändå hemskt. men hon var ändå lugn och tog det bra den stackarn!

ja sista dagen gick man inte hem med en bra magkänsla ia.f mår ganska dåligt, funderar hela tiden om vi kunde agerat på ett annat sätt, känndes som vi blev så chockade ja o min klasskompis så vi stod o glodde först.. men men vi är bara människor man agerar olika i chock!

men fick höra sen att vi agerade bra ia.f så känns skönt !

Vi bjöd sen på delicato jordgubbs tårta och hade köpt ett kort, de blev dem glada för! och jag fick en kram och puss på kinden av min goa handledare och ett fint omdöme :)

vant mig nu vid att ha de där vita sjukhus kläderna, hade en lång rock,  kände sig proffesionell idet! men men i dag åkte det i tvätten for the last time (for now) :P


Nu ska jag slänga mig i soffan och pusta ut!






Kommentarer
Postat av: Diana

Usch vad obehagligt! Beundrar människor som jobbar med sådant! Hade nog aldrig klarat av det!

Postat av: Diana

Jo, det är jätteintressant, tycker jag också! Hoppas du slipper vara med om det iaf!

2010-05-26 @ 23:40:02
URL: http://salsan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback